CSEMETÉINK CSEMEGÉI

2020.04.30

CSEMETE-CSEMEGE

Írta: Faar Ida

Mi is voltunk gyerekek. Gyerekek, akik csillogó szemekkel vártuk szüleink hazaérkezését, nagyszüleink látogatását, a családi összejöveteleket, az ünnepnapokat. Gyerekek, akik izgatott remegéssel kutattunk a "tiltott" helyeken, a levetett kabátok zsebeiben, a táskák ismeretlen kincseket rejtő szegleteiben azért, hogy rátaláljunk bármire, ami édes és finom. Lehetett az bármi: savanyú cukorka, csoki szelet, mogyorós tábla, drazsé, selyemcukor, bocskorszíj, vagy nyalóka. Lelki szemeink előtt egy egész édességbolt víziója lebegett, és ünnepnapnak számított, ha valóban eredménnyel járt kutatómunkánk. Manapság már - sajnos - az étkezési kultúra részévé vált, hogy napi szinten kielégítsük önmagunk és gyermekeink édesség utáni vágyát. Ami önmagában nem is lenne baj, ha mindezt mértékkel tennénk,- heti 1-2 kis szelet sütemény, vagy napi 1 kis kocka csokoládé - bocsánatos bűn lenne, ha egyébként egészségesen étkezünk, és eleget mozgunk. A gyerekek szervezetének szüksége van megfelelő arányban mindhárom tápanyagra - így a szénhidrátra is. Csak az nem mindegy, hogy az amúgy "üres kalóriának" nevezett egyszerű cukrok mennyiségét milyen mértékben hagyjuk eluralkodni, amikor részükre édességeket adunk. Mert a boltokban kapható pudingok, csokoládék, cukorkák, üdítők, szörpök, gofrik, hamburgerek, chipsek - és még sorolhatnám, mi minden csábítja nap, mint nap nassolásra őket - amellett, hogy rengeteg natív cukrot tartalmaznak, még színezékekkel, tartósítószerekkel, adalékanyagokkal is bombázzák az egyébként is betegségekre fogékony kicsik anyagcseréjét, emésztőszerveit, immunrendszerét (gondoljunk bele: hány allergiás gyerek van az ismeretségi körünkben). A mostantól induló CSEMETE-CSEMEGE sorozatomban szeretnék olyan házilag is elkészíthető (s így garantáltan "idegen anyag"-mentes) ételeket, süteményeket, desszerteket bemutatni, amelyek amellett, hogy finomak, ráadásul egészségesebbek is bolti társaiknál. Tudom- rohanó mindennapjainkban sok energiát elvesz az erőnkből a főzés, de semmivel sem összehasonlítható érzés, amikor abban a biztos tudatban élvezhetjük csemetéink örömét, hogy mindent megtettünk egészséges fejlődésükért.

Ízlés-formálás

Szokásaink gyermekkorban alakulnak ki - s ha ezek helytelenek - akkor egész életünket megbélyegezhetik. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy a szülő mennyire következetes, amikor gyermekei ízlését alakítja. Az egészséges táplálkozásra és életmódra nevelés már egészen kicsi kortól el kell, hogy kezdődjön. Tudatosan törekedni kell arra, hogy a gyerekek minden természetes élelmiszer- alapanyaggal megismerkedjenek, koruknak megfelelő mennyiségű és összetételű ételeket egyenek, és minden alap ízt egyformán szeressenek.

Persze ehhez az kell, hogy a szülő is hajlandó legyen új ízeket kipróbálni, változatosan főzni -és nem a saját ízléséből kiindulva háttérbe szorítani bizonyos ételféleségeket csak azért, mert ő azt nem szereti. Fontos, hogy az étkezéseknek meglegyen a maga ritmusa és szokásrendje, azaz el kell érni, hogy viszonylag azonos időpontban étkezzünk, és akkor csak és kizárólag az evésre fókuszáljunk. (Nagyon hamar rossz evővé válhat a kicsi, ha folyamatosan eltereli valami a figyelmét az evésről.) A helyes tápanyag-bevitelről, a vitaminok és ásványi anyagok jelentőségéről, a helyes étkezési kultúra kialakításáról bővebben olvashat majd CSEMETE-CSEMEGE sorozatunk későbbi cikkeiben is.

Most pedig következzék két recept:

KIS KERTÉSZEK TÖLTÖTT ZSEMLÉJE ( 4 adag)

Miért jó?

Mert van benne friss zöldség, teljes kiőrlésű gabona, olívaolaj, és fehérje

Hozzávalók: személyenként 1 db zsemle (lehetőleg korpás, vagy teljes kiőrlésű), 1 db nagyobb kígyóuborka, 4 db paradicsom, 1 nagy paprika (semmiképp se legyen csípős), 1 fej vöröshagyma - szezonban 3 db újhagyma, 3 keményre főtt tojás, 25 dkg sonka, 1 evőkanál ecet, 2 evőkanál olívaolaj, 1 gerezd fokhagyma, só, pici őrölt kömény

A zsemlék tetejét óvatosan vágjuk le, s a belsejüket kaparjuk ki úgy, hogy a héjuk mellett 2 centiméter belső maradjon. A zöldségeket mossuk meg, szeleteljük kisebb kockákra. Egy paradicsomot, ¼-nyi uborkát, pici vöröshagymát turmixszoljunk össze az olajjal, a zsemlebéllel, fokhagymával, fűszerekkel - amíg sűrű krémet nem kapunk. A megmaradt zöldségkockákat keverjük össze a szintén apró kockára szelt sonkával - és egyenlően osszuk el a zsemlék belsejében. Locsoljuk meg a szósszal. Végül díszítsük a nagyobb darabokra felszelt főtt tojással. Köretként adhatunk hozzá salátát, vagy hideg omlettet.

ALMÁS-TÚRÓS KEHELY ( 4 adag)

Miért jó?

Mert van benne gyümölcs, zabpehely, és fehérje és szénhidrát,és egyszerű elkészíteni

Hozzávalók: 2 közepes alma, 3 evőkanál citromlé, 4 evőkanál barna cukor, 4 evőkanál zabpehely (natúr), 40 dkg krémtúró (natúr), fahéj, alufólia, pici zsiradék. Egy fél almát félreteszünk - a végén cikkekre vágva díszítésnek használjuk. A többit apró kockára vágjuk citromlével meglocsoljuk megpároljuk - kihűtjük. Közben serpenyőben 2 evőkanál cukrot karamellizálunk, beletesszük a zabpelyhet, és folyamatosan keverve aranysárgára pirítjuk, majd az előre bezsírozott alufóliára kenve hagyjuk kihűlni. A krémtúrót a maradék cukorral elkeverjük, fahéjjal ízesítjük, beleforgatjuk a párolt almakockákat, és a kelyhekben szétosztjuk. Az időközben megszilárdult zabpelyhet széttördeljük, és a kelyhek tetején szétosztjuk és a félretett almacikkekkel díszítve tálaljuk.

Jó étvágyat mindenkinek